پارچه موسلین چیست؟

امروز می خواهیم شما را با یکی از خنک ترین و پرطرفدارترین پارچه های تابستانی آشنا کنیم. پارچه وال بوندینگ یا وال موسلین پارچه ای همه کاره در صنعت مد و پوشاک است که در ادامه شما را با ویژگی های این پارچه بیشتر آشنا می کنیم.

اول به این نکته بپردازیم که اصلا پارچه وال چیست ؟ و چه‌خصوصیاتی دارد؟

  • فهرست مطالب

پارچه وال چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

یکی از پارچه های سبک و خنک و پرطرفدار در فصل گرما ، پارچه های وال می باشد. وال در حقیقت پارچه ای ظریف و نرم و صاف است که حسی شبیه به ابریشم را با خود به همراه دارد. این پارچه به صورت ساده و گاها چاپ دار در تولید انواع پوشاک استفاده می شود. این پارچه ها از نظر شست و شو ممنوعیتی ایجاد نمی کنند و مراقبت از آنها بسیار راحت است اما پیشنهاد می کنیم که هنگام شست و شو و خشک کردن آنها با ماشین لباسشویی از کمترین سرعت ماشین شست و شو ، استفاده کنید.

برای مشاهده انواع پارچه وال اینجا کلیک کنید

ریشه پارچه موسلین از کجا گرفته شده است؟

قدمت این پارچه قدیمی به قرن ۱۳ برمیگردد. هنگامی که مشهورترین جهانگرد دنیا ، مارکوپولو ، پس از بازدید از شهر موصل عراق ، از این پارچه صبحت کرد. نام این پارچه از همان شهر عراقی یعنی موصل گرفته شده است. هرچند که از منظر تاریخی بیشتر پارچه های موسلین از کشورهای هند و بنگلادش آمده است.

نام گذاری پارچه وال بوندینگ

نام انگلیسی و فنی این پارچه Double gause یا Double muslime است و در بازار پارچه ایران به نام وال بوندینگ یا موسلین دولایه معروف است.

پارچه وال موسلین چطور تولید می شود؟

این پارچه به واسطه اتصال دو تا پارچه گاز پنبه ای، تولید می شود. که این دو گاز پنبه ای از طریق دوخت های ظریف و محوی بهم متصل شده اند. اگر به ظاهر پارچه نگاه کنید از هر دو طرف، یک شکل به نظر می رسد؛ دلیل آن هم این است که هر نخ به صورت یکسان در هر دو طرف همپوشانی دارد.

ویژگی های پارچه وال بوندینگ

این پارچه نخ و پنبه صد در صد است. با وجود دو لایه بودن، بسیار سبک و راحت و خنک است. به همین منظور این پارچه به پارچه ای پرطرفدار و همه کاره تبدیل شده است. ظاهر پارچه حالت پفکی و چروک مانندی دارد که بخشی از هویت این پارچه است و به همین دلیل این کار، نیاز به اتو کردن زیادی ندارد. البته این پارچه در کنار حالت پفکی و سبکش، ایستایی بسیار خوبی نیز دارد. تنوع رنگی این پارچه بسیار بالاست که همین امر، مسبب پرو پاقرص شدن آن در دنیای پوشاک است.

دوام و مقاومت پارچه وال موسلین

یکی از عواملی که سبب شده است که پارچه وال موسلین قرن‌ها در دنیای مد و پوشاک باقی بماند و همواره جز پرطرفدارترین پارچه ها باشد ؛ دوام بالای آن است. این پارچه در مقابل شست و شو مقاوم بوده. به راحتی با ماشین لباسشویی قابل شست و شوست. هیچ ممنوعیتی در ارتباط با شست و شوی آن وجود ندارد و شما می توانید به صورت مکرر از این پارچه استفاده کنید. با وجود اینکه پارچه وال موسلین پارچه ای نرم و انعطاف پذیر است اما ظریف نیست.

مورد دیگر مقاومت این پارچه ، مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی است. این پارچه به خوبی آب را جذب می کند و زمانی که به صورت ترکیبی _ پلی استر و پنبه _ یا _ ابریشم و پنبه _ یا _ویسکوز و پنبه _ تولید شود می تواند در برابر نور خورشید نیز مقاومت کند. البته اگر وال موسلین به مدت طولانی و مستقیما ، در معرض نور خورشید و بارندگی قرار گیرد در نهایت آسیب خواهد دید . با این وجود پارچه ای بسیار بادوام بوده و می تواند نسبت به بسیاری از پارچه های مصنوعی یا بافتنی ، عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد.

برای خرید پارچه وال بوندینگ اینجا کلیک کنید.

راحتی پارچه وال بوندینگ

اگر به دنبال پارچه ای هستید که مناسب فصل گرما باشد این پارچه پیشنهاد حتمی من به شماست. این پارچه به دلیل سبک بودن و قابلیت تنفس بالای آن ، امکان راحتی بیشتری را در فصل گرما برای شما فراهم می کند. همچنین اگر شرایط بدنی شما طوریست که در فصل گرما بیش از حد عرق می کنید ، این پارچه دقیقا مناسب شماست. این پارچه به دلیل لطافت و نرمی آن ، امکان این را فراهم میکند که برای ساعت های طولانی روز ، در معرض مستقیم با پوست شما باشد . برخلاف پارچه های مصنوعی که ضخیم بوده و باعث ساییدگی و خوردگی و سوزش پوست می شوند؛ این پارچه، نرمی ابریشم را به شما می دهد و اگر پوست حساسی دارید می توانید با خیال راحت از این پارچه در کمد لباسی خود استفاده کنید.

کاربرد پارچه وال موسلین

این پارچه کاربرد بسیار زیادی در صنعت مد و پوشاک دارد. موسلین به طور گسترده تولید می شود و می توان آن را پارچه ای همه کاره دانست. از این پارچه می توان برای تولید مانتو، شومیز و سارافون و… استفاده کنید و همچنین پارچه ای پرطرفدار در تولید شال و روسری است.

این پارچه حتی خارج از صنعت پوشاک هم طرفداران زیادی دارد.

در صنعت تئاتر برای تولید پرده های پشت صحنه

پارچه ی اتو

پارچه های آستری مبل

پس زمینه های عکاسی و…..

برای خرید پارچه وال موسلین اینجا کلیک کنید

پارچه وال بوندینگ یا وال موسلین با هم تفاوت دارند؟

خیر . هر دو این پارچه یکی هستند اما در بازار پارچه ایران بعضی به آن وال بوندینگ می گویند و بعضی وال موسلین.

پارچه وال موسلین مناسب چه فصلی ست؟

جنس این پارچه نخ است و فوق العاده خنک و سبک و راحت بوده و کاملا مناسب فصل بهار و تابستان است.

دیدگاهتان را بنویسید