پارچه لینن چگونه پارچه ای ست؟؟

لینن پارچه ای بسیار محبوب و پرکاربرد است، اما اشخاص معمولاً اطلاعات زیادی در مورد آن ندارند.در واقع می‌توان گفت این پارچه یک هدیه ویژه از طرف طبیعت است که نه تنها بسیار زیبا و با دوام است بلکه جزء الیاف سازگار با محیط زیست نیز می‌باشد. ویژگی‌های مطلوب لینن آن را به یکی از پر استفاده‌ترین منسوجات در جهان تبدیل کرده است. این پارچه قدمتی نزدیک به 30000 سال و یا حتی بیشتر دارد، و به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پایدارترین پارچه‌ها محسوب می‌شود. در کمد همه ما حداقل یک لباس از جنس لینن یافت می‌شود.

برای ددین نمونه های این پارچه روی این لینک کلیک کنید

تاریخچه مختصری از پارچه

استفاده از پارچه لینن به بین‌النهرین باستانی برمی‌گردد. در آن زمان لینن آنقدر باارزش و پرطرفدار بود که مردم مصر از آن به‌عنوان کفن و یا برای پیچیدن دور مومیایی‌ها استفاده می‌کردند. لینن هنوز هم در مقبره‌های مصریان باستان وجود دارد و جالب اینجاست که تقریبا دست‌نخورده مانده است! این امر نشان از دوام بالای این پارچه دارد که به حفظ این گنجینه‌های باستانی کمک کرده است. مصریان باستان اولین کسانی بودند که تولید انبوه این پارچه را آغاز کردند. در آن زمان منسوجات به‌عنوان پول در بین ثروتمندان مصر معامله می‌شد.حتی گفته می شود در گذشته از آن برای تهیه اسکناس نیز استفاده می گردید

استفاده از پارچه محبوب لینن در مقبره های باستانی
استفاده از پارچه لینن در مقبره های باستانیان

پارچه لینن چطور تولید می شود؟؟

پارچه لینن از الیاف گیاهی کتان تولید می شود . به همین دلیل اسم آن را در لاتین linon می نامند که به معنای بذر کتان است. یکی از رایج‌ترین الیاف گیاهی مورد استفاده در صنعت نساجی کتان است، که به پارچه‌ای فوق‌العاده به نام لینن تبدیل می‌شود. کتان گیاهی است که به منظور جمع‌آوری بذر و الیاف ساقه کشت می‌شود و بسیار محبوب است. جزو گیاهان یک‌ساله است و حدود 100 روز طول می‌کشد تا رشد خود را کامل کند و به حد مطلوب برای برداشت برسد. این گیاه گل‌هایی به رنگ بنفش، آبی، سفید و به ندرت قرمز دارد که یک‌بار شکوفا می‌شود. از مواد فیبری داخل ساقه گیاه برای تولید الیاف نساجی استفاده می‌شود. از این رو به لینن پارچه کتان نیز گفته می‌شود. این گیاه را به طور کامل از خاک خارج می‌کنند و پس از خشک شدن، دانه‌ها را برای استخراج روغن جدا کرده و در مرحله بعد در معرض رطوبت قرار می‌دهند تا پکتین (ماده چسبنده) که فیبرها را به یکدیگر وصل می‌کند خراب شود. این اتفاق دو تا سه هفته طول می‌کشد. سپس فیبرها از پوست خارجی جدا می‌شوند و به دو دسته الیاف بلند و کوتاه تقسیم می‌شوند. الیاف کوتاه ضخیم و دارای ظاهری خمیده هستند. در حالی‌که الیاف بلند، نخ کتان زیبایی را ایجاد می‌کنند که دارای ظاهری براق و صاف است. این الیاف به کمک دستگاه‌های مختلف نساجی به نخ و سپس به پارچه لینن تبدیل می‌شوند. البته باید به این مورد اشاره کرد که در گذشته این پارچه تنها به رنگ سفید بوده اما از قرن نوزدهم به بعد به وسیله رنگ های مصنوعی آن را در هر نوع رنگی به بازار ارائه می دهند.

لینن یا لنین؟

اشتباهی که بسیاری از مردم دچار آن هستند ، تلفظ صحیح نام این پارچه است. این پارچه در اصل « لینن» نام دارد و تلفظ آن به صورت «لنین» کاملا اشتباه است. در اصل « لنین» نام یک سیاستمدار و نظریه پرداز سیاسی اهل روسیه است که نام کامل این شخص ولادیمیر لنین است و نام «لینن» برگرفته از گیاه کتان است که این پارچه از این گیاه تولید می شود.

پارچه لینن یا لنین؟ کدام درست است؟

خصوصیات پارچه لینن

برای خرید پارچه لینن اینجا کلیک کنید

پارچه های لینن خصوصیات مختلف و ویژگی های منحصر به فردی دارد که در ادامه به آن میپردازیم و قطعا دانستن آنها به شما کمک میکنند که اولا این پارچه را بهتر بشناسید و اینکه اگر لباسی با این جنس خریداری کردید چگونه با آن رفتار کنید. پنج ویژگی منحصر به فرد این پارچه :

1- سبک بودن بافت پارچه

این پارچه دارای بافت بسیار خنک می باشد. از ویژگی های این پارچه منافذ روی آن است که باعث می شود هوا در آن تعامل داشته باشد و گرما را از خود خارج میکند و همین باعث می شود احساس گرما شدید نداشته باشید . این پارچه محبوب ترین پارچه در فصل بهار و تابستان است.

2- قابلیت جذب آب و دفع رطوبت بالا

لینن تا 20 درصد از وزن خود رطوبت جذب می‌کند بدون این‌که شما احساس نم و خیسی کنید. این پارچه به عنوان دستمال و حوله مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند رطوبت را به راحتی به هوا بدهد و خشک باقی بماند این نوع پارچه به دلیل تراکم کمی که دارند رطوبت را به راحتی جذب می کنند البته رطوبت پارچه لینن به همان سرعت که جذب می شود به همان سرعت هم خارج می شود و حتی اگر در مجاورت باد هم باشد سریعتر خشک میشود.

3- قابلیت چروک پذیری و رفع چروک بالا

یکی از خصوصیات پارچه لینن که می توان از آن هم به عنوان نقطه ضعف و هم به عنوان نقطه قوت این پارچه بیان کرد خاصیت چروک پذیری بالا است. زیرا چروک پذیری بالای پارچه نشان از تحرک زیاد و چگالی کمتر آن است که همین مورد سبب خنک تر بودن این پارچه می شود. البته نکته ی حائز اهمیت این است که این پارچه به همان راحتی که چروک می شود به همان راحتی هم خاصیت چروک آن از بین می رود برای از بین برد چروک های این پارچه درمواقع ضروری می توان به کمک یک پارچه نم دار و یا با نم دار کردن دست خود به قسمت های چروک پارچه کشید و آن قسمت از پارچه را صاف کرد.

4- خنک بودن لباس

همان طور که گفتیم لینن پارچه ای است که تراکم بالایی دارد و همین باعث شده است بین بافت تار و پود های آن منافظی داشته باشد که جریان هوا بوجود آید برای همین این پارچه برای فصل گرما و مناطق شرجی مناسب است.

5- مقاومت

لینن از مقاومت بالایی برخوردار است و به عنوان مقاومترین پارچه مشهور است. لینن در مقایسه با پنبه، بسیار بادوام‌ تر و محکم‌ تر است؛ در واقع، استحکامِ لینن، 30 درصد بیشتر از پنبه است حتی تا جایی که از آن در کاغذ پول هم استفاده می کنند تا مقاومت بالا برود. همین امر سبب شده تا این پارچه و منسوجات آن دارای طول عمر بالایی باشند

6- حفظ رنگ

الیافِ طبیعی لینن، در مقایسه با دیگر الیاف، رنگ را بهتر حفظ می ‌کنند؛ به همین دلیل، ثباتِ رنگِ این پارچه بسیار بسیار زیاد است. این پارچه در انواع و اقسامِ رنگ‌ ها در بازار وجود دارد.

7- خاصیت ضد باکتریال و ضد حساسیت

پارچۀ لینن، خاصیتِ ضد باکتریال دارد؛ به همین دلیل، قرن‌ هاست که یکی از بهترین گزینه‌ ها برای باندپیچی زخم‌ ها به شمار می ‌رود. همینطور این پارچه ضد حساسیت است و برای کسانی که به دیگر پارچه‌ ها حساسیت دارند، گزینۀ بسیار مناسبی به شمار می ‌رود.

8- عدم آسیب به محیط زیست

پرورش کتان هیچ آسیبی به محیط زیست نمی ‌رساند، چرا که برای پرورش آن، نیازی به آب فراوان و مواد شیمیایی نیست.

برای دیدن پارچه های لینن موجود در تصویر اینجا کلیک کنید

معایب پارچه

لینن، پارچۀ بسیار خوبی است و معایب چندانی ندارد. از معایبِ این پارچه می ‌توان به غیرکشی بودنِ آن اشاره کرد. همین ویژگی غیرکشی بودن باعث می ‌شود این پارچه کمی چروک شود؛ به علاوه، این پارچه در مقایسه با پارچۀ پنبه ای، گران‌ تر است؛ اما هیچ کدام از این معایب از محبوبیتِ لینن نمی ‌کاهد و این پارچه قرن‌ ها است که از محبوب ‌ترین گزینه‌ ها برای تهیۀ لباس، اکسسوری و لوازم منزل به شمار آید..

چرا لینن پارچه گران قیمتی است؟

کشت و برداشت گیاه کتان دشوار است. تمام گیاه از خاک خارج می‌شود تا الیاف بلند و با کیفیت تولید شود. برای اطمینان از کیفیت الیاف، برداشت باید با دقت انجام گیرد. مرحله تولید الیاف نیز پیچیده و زمان‌بر است، از این رو پارچه لینن به نسبت پارچه‌های مشابه گران محسوب می‌شود.

میزان مهارت برای خیاطی با پارچه لینن ؟

پارچه لینن یکی از بهترین پارچه‌ها برای دوخت لباس است. طراحان لباس عاشق این پارچه هستند، همراه با زیبایی چشم نوازی که دارد خوش‌دوخت نیز هست. انتخاب پارچه با کیفیت، دوخت و کار با آن را بسیار آسان‌تر خواهد کرد و موفقیت نتیجه کار شما تضمین خواهد شد. این پارچه با هر نوع سوزن و نخی به راحتی دوخت می‌شود، اما در تمامی مراحل، اتوکشی را فراموش نکنید. اگر پارچه لینن را اریب ببرید ریزش زیبایی خواهید داشت. پارچه لینن در شست‌وشو اول سه تا ده درصد آب رفت خواهد داشت. پس قبل از برش، پارچه را در آب خیس کنید و بعد از 20 دقیقه آب بکشید. برخی از خیاطان این پارچه را تا چهار بار می‌شویند تا نتیجه آن پارچه‌ای صاف و نرم باشد. این پارچه از هر دو سمت زیبا است و با توجه به سلیقه خود روی پارچه را برای خود مشخص کنید

برای خرید پارچه لینن اینجا کلیک کنید

شست و شوی پارچه لینن

مورد مهم اینست که از آنجایی که پارچه لینن آب زیادی جذب می کند بنابراین بهتر است اگر در ماشین لباسشویی آن را می اندازید مقداری فضای خالی در ماشین وجود داشته باشد. دمای آب استفاده شده برای شست و شو این پارچه ها نباید زیاد باشد و بهتر است با آب ولرم و یا حتی آب سرد شسته شود.یادتان باشد که لینن نیز مانند پارچۀ پنبه ای ممکن است آب برود؛ از این رو بهتر است لباس یا پارچۀ لینن را با آب سرد یا ولرم بشویید تا احتمال آب رفتنِ آن کمتر شود یا اینکه حداقل کمتر آب برود.

اتو کردن لباس ها از جنس لینن ، چگونه باید انجام شود؟

برای اینکه عمر لباس شما بیشتر شود و به زودی از رنگ رونیفتد چند نکته راهنگام اتو کردن رعایت کنید برای اتو کردن ابتدا باید پارچه مرطوب باشد تا راحت تر اتو شود. اگر پارچه کاملا خشک باشد، اتو کشی بسیار سخت و زمان‌بر خواهد شد و حتی بخار اتو هم به سختی چروک لباس را باز می‌کند. برای اتو کردن لینن خشک شده باید از یک اسپری آب برای مرطوب کردن دوباره پارچه استفاده کرد . بعد اینکه بهتر است پارچه را به پشت اتو کنید تا بعداز چند وقت گرمای حاصل از اتو رنگ لباس را تغییر ندهد . حتی می توانید روی لباس خود از یک پارچه نخی نازک استفاده کنید تا از تماس مستقیم اتو به پارچه جلوگیری شود. مورد دیگر این است که برای این پارچه هنگام اتو از بخار استفاده کنید زیرا اینکار باعث می شود تا بعد از اتو کردن لباس دیگر چروک نداشته باشند

کاربرد های پارچه لینن

◘ ازاین پارچه برای تهیه پارچه ی کفش ها استفاده می کنند زیرا به دلیل ویژگی که دارد هم باعث جریان هوا می شود که این امر از بوی بد کفش جلوگیری می کند و هم درصورت خیس شدن به راحتی خشک می شوند.

◘ یکی دیگر از استفاده های پر کاربرد پارچه لینن که جدیدا مورد استقبال قرار گرفته شلوار های مدل بگ است زیرا گشادی مدل شلوار بگ به خنکی این جنس پارچه اضافه کرده و برای فصل گرما طرفداران زیادی را برای خود جذب کرده است.

◘ کاربرد بعدی از این پارچه در تولید حوله های تن پوش است به دلیل جذب رطوبت بالا موقع استفاده بعد از حمام و خشک شدن سریع بعد از شستشوی این حوله ها و همچنین مقاومت آن در برابر تغییر رنگ بعد از هربار استفاده است. به همین دلیل برای حوله های تن پوش از این پارچه استفاده می کندد.

◘ کاربرد های دیگر پارچه لینن تولید رو میزی، بالشت، دامن، و خیلی چیزای مختلف است.این پارچه به دلیل کاربرد و مقاومت بالایی که دارد از گرون ترین پارچه موجود در دنیاست زیرا از زمان و مراقبت کشت کتان تا وقتی که به کارخانه ها رفته و به نخ لینن تبدیل شود زحمات فراوانی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید